Iyi Bir Köpek Sahibi Olmanın 10 Kuralı


Köpeğim Maya ile tanışan ve onun hanım efendiliğine, kibarlığına bayılan bir çok kişinin ilk sorduğu soru "Eğitime mi yolladınız?!" oluyor. Cevabı ise genelde insanları pek tatmin etmiyor.

"Hayır, ben eğittim". 
"Köpek eğitmeni misiniz?"
"Hayır, fotoğrafçıyım."
"E nasıl eğittiniz peki?"

Evde, özellikle de bir köpek beslemenin büyük sorumluluk olduğu bir sır değil. Ancak bol miktarda sevgi ve yeterli disiplinle köpeğinizle aranızda harika bir ilişki kurmak da zor değil. (Burada ne yazık ki bir parantez açıp değinmek gereken bir konu var, ne yazık ki diyorum çünkü özellikle Türkiye'de çok yanlış anlaşılabiliyor bu. Disiplin ASLA ve HİÇBİR KOŞULDA, şiddet demek değildir. Şiddet, hele ki köpek eğitimi gibi bir konuda korku, mutsuzluk ve davranış bozukluğundan başka bir işe yaramaz. Öte yandan, disiplin tutarlı ve kararlı davranmak demektir.)

"E nasıl eğittiniz peki?" sorusunun cevabı, doğrudan sizin köpeğinize karşı olan tutumunuzla alakalı. Evinize ilk geldiği andan itibaren, evde sizin kurallarınızın geçerli olduğunu bilmeli köpeğiniz. İşin sırrı, onun sizinle işbirliği yapmak istemesini sağlamakta yatıyor. Bu da sevgi, pozitif pekiştirme (doğru davranışı ödüllendirme) ve disiplinle oluyor ve tamamen sizin davranışlarınızla yönleniyor. Hem köpeğinizin mutluluğu için, hem de aranızdaki ilişkinin sağlıklı ve sağlam olması için iyi bir köpek sahibi olmanın 10 kuralını sıralamaya karar verdim.

İyi bir köpek sahibi,

1. Köpeğinin karakterini bilir, güçlü ve zayıf yanları hakkında bilgi sahibidir
Söz gelimi köpeğiniz tüm köpeklerle iyi anlaşıyor ancak komşunuzun köpeğinden hiç hoşlanmıyor. Bunun farkında olun ve "Bir şey yapmaz" yalanından kendinizi uzaklaştırın. İşin aslı şu ki, eğer birbirlerini sevmiyorlarsa "bir şey" yapma olasılığı da oldukça yüksektir. Eğer böyle bir durum varsa, köpeğinizi mutlaka kayışıyla gezdirin, ya da komşunuzla anlaşıp gezdirme saatlerini bölüşün mesela. Böylece köpekler birbiri ile karşılaşmamış olur.

2. Sorunları aktif bir şekilde çözer, yok saymaz
Köpeğiniz oyun oynarken sizi ısırıyorsa bu çözülmesi gereken bir sorundur örneğin, aman canım arada olur öyle denecek bir şey değildir. Sorun her neyse emin olun ki bunu ilk yaşayan siz değilsiniz ve internet çok büyük bir dünya, sorununuza rahatlıkla çözümler bulabilirsiniz.

3. Günü planlı yaşar
Mama ve yürüyüş saatleriniz belli olsun.

4. Köpeğini takım arkadaşı olarak görür
Köpeğinizin karşısında değil, yanında durun. Köpeğiniz bunu fark edecek ve sizinle daha uyumlu hareket etmeye başlayacaktır.

5. Kurallar koyar ve onların uygulanmasını sağlar
Eğer köpeğinizin kanepeye çıkmasını istemiyorsanız, canınız bir gün kanepede köpeğinizle televizyon izlemek istediğinde onu yanınıza çağırmayın. Bu kuralı siz koymuştunuz hatırladınız mı? Eğer bir kural koyduysanız "arada sırada" bozmak o kuralı geçersiz hale getirir.

6. Vücut dilini tutarlı kullanır
Köpeğinize kızarken onu okşamanız ya da yumuşak bir sesle "Ay ama tatlım şimdi neden terlikleri parçalamış ki benim bebişim" demeniz kafa karışıklığından başka bir işe yaramaz.

7. Güvenilir ve tahmin edilebilirdir
Köpeğinizin size güvenmesi için tutarlı olmalısınız. Durup dururken ona kızarsanız, ya da (söz gelimi) gök gürültüsünden korktuğunda onu sakinleştirmek için yanında olmazsanız bu aranızdaki güven bağı için pek de iyi olmaz. 

8. Kararlı ve sevgi doludur
Net ve açık "Hayır"larınız olsun. İstemediğiniz davranışları gördüğünüzde, her seferinde ve bıkmadan bu durumdan hoşnut olmadığınızı belirtin. Ama bu ona kötü davranmanız anlamına gelmez. Olumlu davranışları bazen kocaman ödül mamasıyla, bazen ise başını okşayıp içtenlikle söylediğiniz bir "Aferin" ile, her zaman ödüllendirin.

9. Sabırlıdır ve köpeğinin öğrenmesine izin verir
Köpekler sevgi dolu ve akıllıdır, ama onlardan her şeyi hemen öğrenmelerini bekleyemezsiniz. Sabırlı olun ve onun öğrenme temposunu takip edin.

10. Affedicidir
İnsanlar hata yapar. Köpekler de :) Kanepenizi yiyebilir, büyük bahar temizliğinden sonra salonun ortasına tuvaletini yapabilir ya da siz mutfağa bir kadeh şarap almaya gitmişken tabağınızdaki köfteleri silip süpürebilir. Tabii ki tepkinizi gösterip kızgın ve durumdan mutsuz olduğunuzu belirtmeniz gerekli, ama aynı zamanda yeterli de! Biraz zaman verdikten sonra mutlaka barışın. Küs uyumayın :)

İşte iyi bir köpek sahibinin ilk akla gelen özellikleri! Hayatımıza getirdikleri neşe ve mutluluk, onlara karşı daha özenli davranmamız için yeter de artar bile. Sizin köpeklerinizde durum nedir? Sonsuz yaramazlık makineleri mi yoksa uslu öğrenciler mi? Sizin de bu listeye ekleyecekleriniz var mı?
Merakla bekliyorum!

Sevgiler,

Meriç

8 yorum:

  1. Şokoprensin Annesi20/10/15 22:04

    Tüm yazdıklarınıza katılıyorum. Labrador bir oğlum var benim, ismi Şoko(prens) :)) Kendisi 7 yaşında ve yavruluğunda yaptığı yaramazlıklar hariç üzmedi bizi bu yaşa gelene kadar. Biz de zamanında clicker ile eğitim vermiştik ona. Artık ihtiyaç bile duymuyoruz, o bizi biz onu kendimiz gibi biliyoruz artık. İyi bir yazı olmuş bu. Umarım daha çok kişiye ulaşır da benim köpeğim çok şımarık hiç laf dinlemez vsvsvs konuşan insanlar da okur. Köpeğin suçu değil ki bu durum hep söylerim. Neyse efendim bu güne kadar hiç yprum yazmamıştım ama bu yazıyı görünce dayanamadım :)) İyi akşamlar diliyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şokoprens ne harika bir isimdir! Bayıldım! İyi ki yazdınız, katılıyorum size. Hayvanlardaki davranış bozuklukları büyük oranda sahiplerinin davranışları ile alakalı oluyor. Şokoprens'e sevgiler! :)

      Sil
  2. Özellikle 9 ve 10 numara çok önemli. Uzun ve zorlu bir süreç hele ki yavru köpek aldıysanız eve. Çocuğun her şeyi bir haftada öğrenmesini bekliyor insanlar, sonra da hayvancağızı kapı dışarı ediyor. Sokaklar ve barınaklar cins köpek dolu. Bakamayacaksanız, bunları göze almıyorsanız almayın diye hep söylerim yine söylüyorum!
    Benim 3 yaşında bir Cavalier'im var, bir tane ihtiyar Persian kedim bir de yavruluğunda araba motorundan kurtardığımız şimdi 5 yaşında olan bir sokak kedim. Hepsiyle de uyum içinde yaşıyoruz. Önemli olan emek vermek sonra onlar bunun karşılığını kat be kat veriyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok haklısınız, emeksiz yemek olmuyor, hele bu konuda. Maya'nın şimdiki gibi nazik bir hanım efendi olması 1 yılımızı aldı mesela. O bir senede ne yaramazlıklar yaptı ama sabırla çok büyük gelişme kaydediyorlar.

      Sil
  3. Bir gün evimi bir köpeğe açmaya hazır olursam, bu liste ve senden öğreneceğim daha pek çok şey hayat kurtarıcım olacak. Ben hep kedilerle büyüdüm ve onları rahat, gururlu, üstün hissettirmeye çalıştım, neredeyse kedilere hizmet etmekten keyif alan tuhaf bir yönüm var ve çok keyif alıyorum bundan. Ama bu durum köpeklerde çok ters tepiyor, hiç söz geçiremiyorum, zaptedemiyorum. Arkadaşımın zıvanadan çıkmış husky çocuğunu gezdirmeye çıkardım bir kez, iki sokak boyunca tasmanın peşinden sürüklenerek koştum ve hayvan beni gezdirdi resmen, hiç de ciddiye almadı:((( Beni de eğit Meriiiç!! <3 :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hahaha seve seve :) Çok haklısın kedilerde durum epeyce farklı. Onların havası, karakteri, tavrı bambaşka. Ama köpeklerin kudurukluğuna izin verdikçe sonuçları pek hoş olmayabiliyor :D
      Ah hele o gün gelsin de, neler yaparız neler, Meriç teyzesi var burada yardıma hazır :)

      Sil
  4. İyi bir köpek sahibi her şeyden önce bütün hayvanları sevmeli, sabır konusuna tamamıyla katılıyorum çünkü özellikle bu yetenek yarışmalarından sonra popülerleşen bu hayvanları kukla yapma eylemi artık insanların bir an önce oradaki hayvanların yaptığı gibi kendi hayvanlarınında bunları yapmasını istemeye başladı. Bu yüzdende kısa sürede sonuç durumu ortaya çıktı ve birçok kişinin kısa sürede istediğini yapamadığı köpeğini geri verdiğin, bir şekilde elinden çıkardığını görmek mümkün ki bir kaç örnek gördüm. Ama tabi ki bunun dışında köpeği kukla yapmamak önemli can dostun olsun yeter :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir evcil hayvanın sorumluluğu ne demek iyice düşünmeli hayatına bir kediyi/köpeği dahil etmek isteyen herkes. Sokaklarda perişan ve şaşkın halde dolaşan ve evden atıldığı her halinden belli olan köpekleri gördükçe üzülmemek mümkün değil.

      Sil

 

Twitter Updates

Translate

Instagram Photos